Näihin
aikoihin tulee kuluneeksi 40 vuotta vanhoillislestadiolaisten hoitokokousten kulminaatiopisteestä.
Syksyllä 1979 hoitokokoukset kärjistyivät ja tulivat samalla voimallisesti
julkisuuteen. Moninaisten ulkoisten reaktioiden ja sisäisten toimenpiteiden
myötä hoitokokousten aalto vaimeni vuosikymmenen vaihteen tienoilla.
Hoitokokouksiin
liittyvää vanhoillislestadiolaisuuden itsereflektiota on voinut lukea vastikään
ilmestyneestä kirjasta ”Myrskyjen keskellä”. Eräs syy hoitokokousten
syntymiselle oli liikkeen vaikea suhde suomalaiseen yhteiskuntaan ja sen
muutoksiin 1960- ja 1970-luvuilla. Tästä oli eräänä reaktiona henkinen ja
konkreettinen käpertyminen sisäänpäin.
Hoitokokouksista
on pitkä matka nykyiseen tilanteeseen, jossa vanhoillislestadiolaiset ovat
aktiivisia niin politiikan, talouden kuin mediankin areenoilla. Erityisesti
talouden alueella liikkeen jäsenten aktiivisuus on ollut huomattavaa. Oulun
seudulla vaikutus lienee suurin, mutta lestadiolaisyrittäjien toiminnan alue
yltää moniin osiin Suomessa.
Taloudellisella
toiminnalla ja yrittäjyydellä eri muodoissaan on erityinen asema vanhoillislestadiolaisuudessa.
Sitä tuetaan konkreettisesti yrittäjyyskursseilla ja -koulutuksella, ja siitä
puhutaan myönteiseen sävyyn liikkeen julkaisuissa. Liikkeen opilliset
näkemykset tukevat yrittäjyyttä, minkä lisäksi liikkeen sosiaalinen rakenne
tukee yrittäjyyden tarvitsemia verkostoja.
Liikkeen
piirissä onkin syntynyt vuosikymmenten kuluessa yrittäjyyden kulttuuria, joka
on synnyttänyt esimerkiksi sukupolvien yli jatkuvaa yritystoimintaa, innovaatioita
ja kasvuhalukkuutta. Kasvahalukkuutta ilmentää muun muassa neljän
lestadiolaistaustaisen yrityksen listautuminen pörssiin joitakin vuosia sitten.
Jos
70-luvulla integroituminen yhteiskunnallisiin muutoksiin oli kivuliasta,
nykyinen vanhoillislestadiolaisuus on huomattavan vaivattomasti sulautunut nykyiseen
myöhäiskapitalistiseen maailmaan. Liikkeen piirissä toteutuvat hyvin suomalaisen
yhteiskunnan kaipaama yritteliäisyyden eetos, verkostoitumisen vaatimus ja
mediasfäärin hyödyntäminen. Tässä mielessä lestadiolaisuus edustaa
kapitalistisen yhteiskunnan mallioppilasta.
Tämä
vaivattomuus on siinä mielessä mielenkiintoista, että vanhoillislestadiolaisuuden
kaltaisissa tiiviissä uskonnollissa liikkeissä korostetaan muuttumattomuutta.
Liikkeiden itsensä piirissä muuttumattomuus liitetään yleensä opilliseen
ymmärrykseen: maailma voi muuttua, mutta opillinen ymmärrys ei.
Vanhoillislestadiolaisuuden
suhteen tämä näkemys on haastettu jo pelkästään suhtautumisessa televisioon.
Jos hoitokokousaikana televisio oli eräs keskeinen hoitamisen aihe, niin
nykyisin televisio kulkee käytännössä jokaisen lestadiolaisen taskussa.
Virallinen oppi televisiosta ei ole kuitenkaan muuttunut. Muutoksen
tunnustaminen tarkoittaisi samalla myös yhteisön erehtyväisyyden tunnustamista,
mikä on lähtökohtaisesti mahdotonta normien ympäröimälle uskonnolliselle
liikkeelle.
Tämä
ymmärrys opin muuttumattomuudesta on omiaan nostamaan kysymyksiä myös talouden käytännöissä.
Hoitokokousaikana esimerkiksi esittävän taiteen tekeminen oli ongelmallista,
koska liikkeen piirissä siihen tulkittiin liittyvän oman kunnian tavoittelua.
Nykyisessä yrittäjyydessä esittäminen, esittäytyminen ja julkisuudessa oleminen
ovat osa työtä, lestadiolaisillekin. Kapitalistisen voitontavoittelun eteen on
mahdollista esiintyä sanomalehdissä, sosiaalisessa mediassa ja liikkuvassa
kuvassa – asioita, jotka olisivat näyttäytyneet ongelmina ja synnin lähteinä
aiemmin.
Talouden
alue tuo esiin myös kysymyksen siitä, millaisista rikkeistä uskonnollisessa
liikkeessä rangaistaan ja millaisista ei. Vaikka vanhoillislestadiolaisten
harjoittama taloudellinen toiminta perustuu epäilemättä pääosin eettisesti
kestäviin toimintatapoihin, on olemassa moninaista tietoa liikkeen jäsenten
harjoittamista taloudellisista rikkeistä, harmaalla alueella toimimisesta ja
epärehellisyydestä. Ei ole kuitenkaan näyttöä siitä, että nämä toimintatavat
olisivat liikkeen piirissä erityisen hengellisen arvioinnin kohteena.
Uskonnolliset
liikkeet harvoin pystyvät reaalimaailmassa toimimaan täysin johdonmukaisesti.
Ristiriidat toimintatapojen, opillisten tulkintojen ja yhteisöllisten ja
maallisten rangaistusten välillä ovat vanhoillislestadiolaisuudessa kuitenkin
varsin selkeitä. Ne aiheuttavat hankausta vanhoillislestadiolaisuuden ja
ulkopuolisen maailman välillä, mutta myös liikkeen sisällä. Ristiriita on
eittämättä olemassa myös niiden suhteen, jotka neljä vuosikymmentä sitten
joutuivat liikkeestä ulos sellaisten syiden takia, jotka nykyään ohitettaisiin
olankohautuksella.
*********
Teksti on alunperin julkaistu Kaleva-lehdessä 16.12.2019 (https://www.kaleva.fi/mielipide/kolumnit/vanhoislestadiolaisuuden-murros-hoitokokouksista-yrittajyyden-mallioppilaaksi/832138/)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti